Laman

Selasa, 16 Mei 2017

Cinta Rasulullah Dengan Shalawat

Oleh : Endah Safitri Ani

Kebanyakan umat Islam apabila ditanya cinta dan tidaknya pada Rasulullah saw, pasti akan menjawab "cinta". Namun, jika ditanya Apa bukti cintamu pada Rasulullah? Sudahkah mengenal Rasulullah seutuhnya? Kebanyakan dari mereka akan diam membisu. Sebab kata cinta yang diucapkannya hanya bukti identitas dirinya sebagai seorang muslim, tidak dibuktikan dengan perbuatannya. 


Seandainya kita mengetahui, ada begitu banyak amalan dan perbuatan yang dapat dilakukan umat Islam, sebagai bentuk kecintaan pada Rasul Saw. Diantaranya yaitu dengan shalawat. Seperti yang terdapat dalam Al-Qur’an; “Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkannlah salam penghormatan kepadanya” (QS. Al-Ahzab [33]: 56) Allah Swt dan malaikat-malaikat-Nya saja bershalawat kepada Nabi Muhammad saw, mengapa kita sebagai umatnya tidak? 

Perlu kita ketahui bahwa membaca shalawat kepada Nabi Muhammad Saw. adalah ibadah paling mulia, ketaatan paling luhur, dan ibadah yang paling tinggi nilainya yang diperintahkan oleh Allah Swt kepada kita, sebagai bentuk penghormatan dan pengagungan terhadap derajat Rasulullah saw. Membaca shalawat kepada Nabi saw membuahkan banyak faedah yang bisa dipetik oleh seorang hamba:
1. Mendapat rahmat dari Allah Swt. 
2. Penebus dosa dan penyuci diri. 
3. Perlindungan dunia akhirat. 
4. Dicintai dan diingat oleh Rasulullah Saw. 
5. Mendapat pujian yang baik dari Allah Swt. 
6. Mendapat syafaat dari Rasulullah Saw. 

Itulah beberapa diantara manfaat yang didapatkan dari bersholawat. Marilah kita memperingati hijrah Rasul Saw.  dan

Isra Mi’raj, dengan memperbanyak bacaan sholawat pada Nabi Muhammad Saw. Jikalau kita ikut dalam tuntunan-Nya, insyaallah kita akan selamat dunia akhirat. Langkah kaki kita akan mantap dan hati pun senantiasa diliputi ketentraman. Aamiiinn...

Crew BSO Orasi  

1 komentar:

  1. Nama saya febian joan dari Amerika Syarikat. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Syarikat Permaidani yang bernasib baik yang membantu saya mendapat pinjaman. Selama tiga bulan yang lalu, saya telah mencari pinjaman untuk menyelesaikan hutang saya, semua orang cuba untuk menipu saya wang saya sehingga saya akhirnya bertemu Permaisuri Benar Syarikat Pinjaman. Dia dapat memberi saya pinjaman $ 250,000 USD. Dia juga boleh membantu anda. Dia juga membantu rakan-rakan saya yang lain. Jika anda memerlukan bantuan kewangan, sila hubungi syarikatnya melalui e-mel: (frankqueens64@gmail.com) Saya percaya dia dapat membantu anda. Hubungi dia untuk mendapatkan bantuan seperti dia membantu saya. Di bawah adalah kata-kata galakannya kepada mereka yang mencari peminjam pinjaman swasta yang sah dan jujur.

    BalasHapus